24 July 2009

Kahwin ohhh kahwin byknyer ragam nyer...

Bila di teliti and di semak semua sekali kn mcm2 ragam org nk kawen nih..berbagal kisah yg aku dgr dlm ms aku nk kawen nih...secara tiba2 and so drastik...antara ragam yg di kenal pasti la kn mengikot kajian (yg ada kaitan dgnku skrg)...

* mak x suke dgn bakal menantu...aduii mak pun klu bakal menantu tu ok n dpt bhgiakn ank pe slhnyer terima...and anak pun pujuk2 la mak tuh betul2...lama2 lembut hati dia...hati mak tuh kalau dipujuk dgn elok...dia ok...mak mana x syg anak.....

* mak paksa bertunang n kawen dgn org yg bukan pilihan...xpenah tgk pun...ditambah duda pulak tuh..alamakkkk tp lain pulak ceritanya bila cincin dh disarung ke jari...skrg dia pulak yg lebih excited nk kawen...kuasa Tuhan bila dah dinamakan jodoh even sebelum nih..mak aiii mlwn je x mau...semoga berbahagia yea....

* kes bru kenal nk kawen pun ada..siap semuanya dh disettlekan..semuanyer ala kadar..tp msg2 x abis study lg..bhya gak tu sbb takot dorg x leh nk survive nti and bru kenal..tp dlm dunia nih apa pun boleh jd...xsemestinya yg lama kenal tuh tepat pilihannya...apapun semoga pilihanmu tepat and hidup sejahtera...jgn nti ada yg mengungkit yea...hrp jodoh mereka pnjg...

* lagi satu kes berlaku bila tunang dh di ikat..keluarga merestui tp perbezaan pendapat pulak..sorg nk "simple2 je" sorg lg nak..."simple 2 simple la jugak tp nk la semua lengkap" maka pe lg...berlakulah pertumpahan air mata..ewahhh mana tak nyer dh lain2 kemahuan..haaa bwk2 la berbincang elok2 erk..mesti ada jln penyesaiannya tuh..n buat lelaki phm2 lah yea...perkahwinan nih sesuatu yg ternilai bg perempuan so dia nk dia nmpk mcm permaisuri ari tu so sma2 lah tolak ansur erk..after kawen kaum korg yg berkuasa so pe slh bg chance kt pompuan buat pilihan utk mjlis dia :)

* dan akhir sekali kisah aku..huwaaaaa aku pun ada kisah nih...org tua ku yg x sbr2 nk dpt menantu...tuh pun satu haru biru gak tau..bukan sng nk handle parents yg x sbr nk dpt menantu (ke xsbr dpt cucu erk..hihihih) and berjaga2lah kerana parentsku lebihkan menantu mereka..owhhhh tidakkkk......!!!!!! balik kampung oOoOOoOOo balik kampung fitting baju...hihihi


Itulah tersebut alkisah ragam kawen yg sedang aku hadapi skrg nih...mcm2 kan smpi aku naik takot plak nk kawen....tp excited gak nk kawen..hahah

Wasiat : Ya Allah, Kau permudahkanlah jodoh aku dan kwn2 ku dan semoga kami mendpt pasangan yg baik dan taat ke jlnMu..lindungi kami dgn kasih sygmu dan kurniakan kami zuriat yg soleh..amenn...


4 comments:

_nissa_ said...

haha..mak raf yg x sbr ek..
syg menantu lbh da nih..hikhik..
fitting bju??bju nikah ka snding..(nyibuk lak aku..hoho..)

p U t 3 r ! z A said...

hurmm baju sanding...bju nikah mmg dh siap lerr :) kecik nk kad kawen by pos ke by hand?

kdee said...

hahaha..lawak la...

ainammar said...

ehehehe..syok bace blog ang...sabola ngn dugaan yg dok ada ye..n btw...ade satu part lam blog ni cam ade kena mngena ngn aku jek =P tp aku xkesah pon..ehehe